Monday, February 2, 2015

Uldus Bakhtiozina en de magie van fotografie

“Het is niet makkelijk om anders te zijn. Vooral niet in Rusland.”
Op het podium staat een vrouw die er uitziet als een sprookjesfiguur. Het is Uldus Bakhtiozina, een jonge Russische kunstenares die stralend over haar mening en verbeelding spreekt. Met een zangerig accent vertelt ze in het Engels wie ze is en waar haar werk over gaat. Ze is bekend geworden met sprookjesachtige en surrealistische fotobeelden.

https://www.ted.com/talks/uldus_bakhtiozina_wry_photos_that_turn_stereotypes_upside_down?language=en  uldus.com
Picture: TED- www.ted.com
Politiek en kunst
Ze begon ooit aan een studie politicologie, maar besefte al snel dat ze niet de politiek in wilde. Daarna ging ze naar een kunstacademie in Engeland. Ze heeft olieverfschilderijen en keramieken beelden gemaakt, maar kwam tot de conclusie dat fotografie het medium is dat het beste bij haar past.

Fotografie als ambacht
Ze beschouwt fotografie als een midddel om een boodschap te zenden. “Met mijn kunstwerken maak ik maatschappelijke kwesties in mijn omgeving in Rusland bespreekbaar”.
En ze beschrijft haar foto’s als handgemaakte creaties. Ze naait kostuums, plakt decors, tekent en kookt- wat nodig is om het beeld dat ze voor zich ziet vorm te geven maakt ze zelf. Ze werkt analoog: met filmrolletjes, die ze zelf ontwikkelt en afdrukt. Ze werkt gemakkelijk meer dan 3 maanden aan één foto.

Be brave, be ironic and be funny
Uldus: ” In Rusland zijn de meeste meisjes van 18, 19 jaar al klaar voor het huwelijk Trouwen is hun grote droom. Ons wordt van jongs af ingeprent dat een geslaagd huwelijk een geslaagd leven betekent. De meeste meisjes vechten voor een goede man.

Hoe zit dat met mij? Ik ben 27 jaar oud. De Russische samenleving ziet me als een ouwe vrijster, een hopeloos geval dat nooit zal trouwen. Daarom kun je me zien met een Mexicaans vechtmasker op, of in een trouwjurk, wanhopig in m'n tuintje. Maar onthoud dat ironie het sleutelwoord is. Ik gebruik het om meisjes te motiveren om voor hun doelen en dromen te vechten en stereotypen te veranderen. Wees dapper en ironisch. Het helpt. Wees grappig en creëer iets magisch.”

Bronnen
TED- https://www.ted.com/talks/uldus_bakhtiozina_wry_photos_that_turn_stereotypes_upside_down?language=en
uldus.com

No comments:

Post a Comment